sponsor

sponsor
Theme images by kelvinjay. Powered by Blogger.

Slider

Sample Text

Follow by Email

Video Of Day

වීඩියෝ

දේශපාලන

උණුසුම් පුවත්

news

politics

Journalist

video

» » » » දෘශ්‍යමය ස්‌වප්නය සහ 'ඩාලි' ගේ සෞන්දර්ය රසඥතාව - [උදේෂිණි කුමාරි දයාරත්න]

ජීවිතය රසයකි. ජීවිතය රසයෙන් පිරුණු කලාවකි. කලාව ජීවිතයකි. කලාව ජීවිතයෙන් පිරුණු රසයකි. කලාව පිරුණු ජීවිතය රසවත්ය. කලාවෙන් ජීවිතය පුරවාගත් හදවත රසවත්ය. ලොවක්‌ රසවත් වන්නේ එවන් හදවත්වලිනි. ලොවක සුන්දරත්වය රැඳෙන්නේ එවන් හදවත්වලය. කලාව ජීවිතය බවට ඌනණය වෙමින් පවත්නා මොහොතක කලාවේ වටිනාකම අති මහත්ය. ජීවිතය පිළිබඳ පවසන, ජීවිතය පිළිබඳ කියාදෙන කලාව සතු අගය කිරීම් ඉමහත්ය. කලා කෘතියක්‌ අප අපගේ හැඟීම් නවතිනුයේ එනිසාය. දෑස ඉවතට ගැනීම අමතකව යන්නේ එනිසාය. කලා කෘතිය තුළ ජීවත් වූයේ අපේම ජීවිතය නිසාය. කලා කෘතියෙහි හැඟීමට අපට අවනත වීමට සිදුවේ. වර්ණ, රේඛාවලින් සැදි ජීවිතය සමීපයෙහි අපට නවතින්නට සිදුවේ.

ජීවිතයෙහි නොවක්‌ සුන්දරත්වයන් උකහා ගනිමින් නිර්මිත සිතුවම කලාවේ වර්ණවත් ජයග්රයහණයකි. සකල කලා පරාජය කිරීමේ සෞන්දර්යාත්මක පිරිපුන් බව දෘශ්යය කලාව සතුව පවත්නා හෙයිනි. නිර්මාණකරුගේ සිතැඟි කැන්වසයෙහි එක්‌තැන් වුවද දැනෙන රසවත් බවේ හිමිකම නිර්මාණකරුට පැවරිය නොහැකිය. රසය අනන්ය ය. වචන දහසකින් වුව විස්‌තර කළ නොහැකි රසය, රසවත් බවක්‌ම පමණකි. යුග යුග පරයමින් වෙනස්‌ ලකුණු දරමින් නිර්මිත සෑම දෘශ්ය්මය පතයක්‌ම එකී රසවත් බවට රසවත් බවක්‌ එකතු කර ඇත. යථා ලෝකයෙහි සංස්‌පර්ශය ලබන රසයකට වඩා කිසිදා නොදත් රසවත් බවක වෙළෙන්නට රසික සිත් නොතිත්ව ප්රි ය කරති. අමුත්ත නැවුම්ය. අමුත්ත පුදුම සහගතය. අමුත්ත රසවත්ය. සත්යද ජීවිතය හා සාම්යි නොවන පැවැත්ම ආශ්චර්යකි. තත්ය් ජීවිතයෙන් දූරස්‌ථත රසයක්‌ සොයන අධිතත්යඅ පථය මෙහිලා වෙසෙස්‌ වන්නේ එහෙයිනි. කාව්යාතත්මක ලෙස රූපකාත්මක බස්‌ වහරින් ජීවිතය පිළිබඳ ඉඟි කරන එය සෞන්දර්යාත්මක ප්රයහර්ෂයේ තෝතැන්නයි.

නූතනවාදී සලකුණු සමඟින් සංඥාර්ථවේදී එළඹුමකට පත් වූ දෘශ්යථ කලාව සෞන්දර්ය පිළිබඳ අධියථාර්ථවාදී ප්රඅවේශයකට එකතු විය. ධනේශ්වර සමාජ ක්ර‌මයෙහි පවත්නා සංස්‌කෘතියට අභියෝග කරමින්, කැන්වසය මත ගැඹුරු විශ්ව රූපීභාවයක්‌ චිත්රාගත කිරීමෙහිලා අධියථාර්ථවාදී ශිල්පියා පෙර නොවූ විරූ තේමා, රේඛා හා වර්ණ අමුතු ආකාරයෙන් හැසිරවීය. 'ආන්ද්රේ බ්රිගටොන්'ගේ (Andre Breton | 1896-1966) මූලිකත්වයෙන් ගොඩනැගුණු මෙකී නව දෘශ්ය, ප්රහවේශය, සහජාශය, අවිඥානය, ස්‌වප්නය කලාවට කැඳවා ගනිමින් මනෝවිද්යා ත්මක ප්රBවේශයකින් සෞන්දර්ය වර්ණනා කළේය. පියවි ලෝකයෙහි ජීවය සදිසි මිනිසුන් වෙනුවට අද්භූත ජීවීන් සොයමින් අද්භූත ලෝකයක්‌ වටා ගිය අධියථාර්ථවාදී ශිල්පීහු, විස්‌මිත් ජීවයක්‌ දුටු සැණින් එය තම කැන්වසයෙහි චිත්රජණය කළහ. 'සැල්වඩෝර් ඩාලි' (Salvador Dali | 1904-1989), 'රෙනේ මැග්රිnට්‌' (Rene Margritte 1898-1967), 'ජෝජියෝ චිරිකෝ' (Giorgio de Chirico |1888-1978), 'පෝල් ඩෙල්වෝ' (Paul Delvaux |1897-1994) ආදී ශිල්පීන් අතරඩාලි වෙසෙස්‌ කොට සැලකිය හැකි අයෙකි.


සැල්වඩෝර් ඩාලි (1904-1989)

තාත්වික ලෝකයෙහි පවත්නා සියල් සංස්‌කෘතික පුරුෂාර්ථ පසෙකලා යථාර්ථය හා ස්‌වප්නය යා කරමින් චිත්රරය හැසිර වූ'සැල්වඩෝර් ඩාලි', අධියථාර්ථවාදයේ ගැඹුරු විශ්ව රූපීභාවයක්‌ සාක්ෂාකත් කරගත් ලෝක ප්රලකට චිත්රෘ ශිල්පියෙකි.'ආන්ද්රෙ9 බ්රිාටොන්' හඳුන්වා දුන් අධියථාර්ථවාදී ප්රිවේශයෙහි ගමන් කරමින්, මුදල මත පදනම්වත්ම ධනේශ්වර පුද්ගල මානුෂිකත්වය විනාශ වන අයුරු නිරූපණය කළ ඔහු කලාවේ මෙතෙක්‌ පැවති සුසමාදර්ශ විනාශ කරමින් තාත්වික ලෝකයෙහි දර්ශනයන්ගෙන් සපුරා වියුක්‌ත වූ කාල්පනික ලෝකයක්‌ කැන්වසයෙහි රැඳවීය. ලොව පුරා රටවල් සමාජවාදී දේශපාලන උණුසුම වැළඳගනිමින් සිටි වකවානුවක ධනවාදී අර්ථ ක්රකමයෙහි සමාජ ප්රපතිරෝධයන්ට එරෙහි වූ ඔහු, චිත්රවය මතු නොව ඡායාරූප ශිල්පය, මූර්ති ශිල්පය, ලේඛන කලාව හා සිනමාව විෂයෙහිද අධියථාර්ථවාදී විය. අසාධ්යෝ ආත්ම කේන්ද්රීපයතාවයෙන් යුතු වුවත් 'ඩාලි'ගේ සිතුවම් කාව්යොමය පරිකල්පනාවන් හුවා දැක්‌වීමේ නිසග බලයකින් සමන්විත විය. අප ජීවත්වන සමාජය කෙරෙහි සිතැඟි පවත්නා නුරුස්‌සන ස්‌වභාවය සෞන්දර්යාත්මක ප්ර වේශයකින් කැන්වසය මත කැටි කර ඇති හෙයිනි. සමස්‌ත පඨිතයෙන් වචන දහසකින් විස්‌තර කළ නොහැකි තරම් වන සංකීර්ණ අදහසක්‌ නිර්මාණාත්මකව නිමහම් කිරීමට 'ඩාලි' සතු ප්රැතිභාව විශිෂ්ටය. ඔහුට අනන්යා සංඥාර්ථවේදී එළඹුමෙන් වුව බහු පාඨන ස්‌වරූපයක්‌ දෘශ්යිමය පඨිතයට එකතු කිරීමට සමර්ථ වූ හෙයිනි.


'ඩාලි'ගේ චිත්රක සිහින ආකෘතිවලට බෙහෙවින් සමානය. සිහිනයක පිළිබිඹු වන චෛතසික තත්ත්වය ඔහුගේ චිත්රේයෙන්ද මැනවින් විශද වන හෙයිනි. කලාත්මකව හෝ දේශපාලනිකව හෝ යථා ලෝකයෙහි දෘශ්යමමාන ස්‌වරූපය මහත් කොට නොසැලකූ ඔහු, අවිඥානික බලවේගයන්ට පණ පොවා එයින් යථා ලෝකයෙහි දෘශ්යුමානය අතික්රිමණය කළේය. ඔහුගේ නිර්මාණාත්මක බලවේගය වූ ස්‌වප්නය එම කාර්යට සහාය වුණු අතර එමගින් විශ්වීය සත්ය යක්‌ පිළිබ`ද දෘශ්යකමය පෙරළියක්‌ සිදු කිරීමට ඔහු සිය ප්රටතිභාව මෙහෙයවීය. 'The Persistence of Memory (1931) යනු'ඩාලි' එලෙස නිර්මාණය කළ අස්‌වාභාවික, අද්භූත ස්‌වප්නමය නිර්මාණයකි. ඔරලෝසු මුහුණතක්‌ තෙත තුවායක්‌ මෙන් මියගිය ගසක අත්තක වනා ඇත. තවෙකක්‌ අප්රාෘණික වූ මාළුවෙක්‌ මත වැගිරී ඇත. අනෙක්‌ දුර්වල ඔරලෝසුව කුහුඹුවන් විසින් ගිජු ලෙස කා දමනු පෙනේ. ඔරලෝසුවල දියවීම සටහන් කරන 'ඩාලි', ඔරලෝසුවෙන් මනිනු ලබන කාලය හා මනුෂ්යt සන්තානගත මතකය අතර තත්පර - විනාඩි - පැය - දින - වසර ආදී වශයෙන් වන සබඳතාව පිළිබඳ සම්මතය ඉක්‌මවා යමින්, නවීන මනුෂ්යායාගේ විඥානගත තලයෙහි අවිච්චින්නතාව මැනවින් නිරූපණය කොට දක්‌වයි. අසම්මත බවින් යුතු කල්පිත කාලයක්‌ නිර්මාණය කරන ඔහු අප දන්නා කාලය පිළිබඳ සියලු නිර්ණායක නිෂ්ප්රයභ කරයි.


Dream Caused by the Flight of a Bee Around a Pomegranate One Second Before Awakening (1944) සිතුවමෙන් 'ඩාලි' මෙකී සිහිනමය ස්‌වරය මැනවින් සංස්‌පර්ශ කළේය. අවදි වීමට තත්පරයකට පෙර දකින ලද සිහිනයක ස්‌වරූපයක්‌ ගත් සිතුවම රසිකයා සිහින ලොවට කැඳවයි. ඇයගේ සිරුර නිරුවත්ය. මුළුමනින්ම හිරුට නිරාවරණ වූ සමුදුර මත පාවෙන ගල් තලය ඇයට යහනක්‌ සදයි. හිසකෙස්‌ තෙත් බවින් යුතු වුවත්, තවමත් පාදයක්‌ ජලයෙන් සිසිල් වුවත් ඒ කිසිවක්‌ ඇයගේ නින්දට බාධාවක්‌ නොවේ. අතිශය දික්‌ වූ සිහින් පාද සහිත කුඩා හස්‌තියෙක්‌ ඇය අසලින් ගමන් කරයි. අනන්ත වූ ක්ෂිවතිජය සොයන මෙම හස්‌තියා සමුදුර තරණය කිරීමට වෑයම් කරයි. විශාල දෙළුම් ගෙඩිය පලාගෙන මත්සයෙකු එළියට එයි. මත්සයාගේ මුඛය විශාල කරමින් ඒ මතින් කොටියකු එළියට පනී. එයින් නොනැවත එම කොටියාගේ මුවින් තවත් කොටියකු ඇය සමීපයට පනී. කොටියා සිය අත රැඳී තුවක්‌කුවෙන් ඇයගේ දකුණු අත ස්‌පර්ශ කරයි. සිහිනයකදී හමුවන විකාර රූපී ස්‌වරූප සියල්ල කැටි කරමින් 'ඩාලි'මෙම සිතුවම චිත්රඳණය කර ඇත.


The Face of Mae West (1934-1935) හිදී 'සැල්වඩෝර් ඩාලි' මනුෂ්යම භාවය උපයෝගිතා භාණ්‌ඩයක්‌ බවට පත් කරයි. මිනිස්‌ පැවැත්ම ද්රෙව්යෙකරණය කරයි. පඨිතයෙන් රූපකාර්ථවත්ව ගම්යe කරගත යුතු බාහිර යථාර්ථයක්‌ සම්බන්ධයෙන් ආකෘතිකමය ඉඟියක්‌ මෙයින් සැපයේ. සිතුවම බැලූ බැල්මට කාන්තා මුහුණකි. එහි රතු පැහැති ස්‌ත්රීන දෙතොල සෝපාවකි. නාසය උදුනකි. දෙනෙත බිත්තියෙහි එල්ලූ පින්තූර දෙකකි. කාමරය වට අලංකාර තිර රෙද්දක්‌ ලෙස සිතුවම් වන්නේ ඇයගේ වරලසයි. 'ඩාලි' ස්‌ත්රී‍ මුහුණ කාමරයක්‌ බවට පරිවර්තනය කරයි. එනම්, ස්‌ත්රී ත්වය උපයෝගිතා භාණ්‌ඩයක්‌ බවට පත් කිරීමයි. කාමරය ස්‌ත්රි යගේ සිනහව, උණුසුම, දර්ශනය ආදී සියල්ල සහිත වූයෙන් එයින්, ලිංගිකමය වූත්, පුරුෂෝත්තමවාදී වූත් අර්ථයක්‌ සැපයේ. ස්‌ත්රිූය ද්රතව්ය‌කරණය වීම පිළිබඳ හඟින්නට සමාජය දරන තැත සිතුවම් කරමින් රූපකය හා රූපකාර්ථ මැනවින් සංයෝග කොට පැහැදිලි බුද්ධිමය යථාර්ථයක්‌ ගම්යයමාන කිරීමෙහිලා 'ඩාලි'ගේ මෙකී වෑයම ප්රාශස්‌තය.

එකම ශරීරය තුළ ස්‌ථානගත වී සිටින ස්‌ත්රි යගේ හා පුරුෂයාගේ ඒකමිතික රූපයක්‌ දැක්‌වෙන Auto sodomissed by his Own Inspiration චිත්රැයෙන් 'ඩාලි' ගැඹුරු දේශපාලන දර්ශනයක්‌ ගෙන එයි.


එකම පුද්ගල ශරීරයෙහි ස්‌ත්රි යද, පුරුෂයාද සිටියි. අඳුරු ලෝකයක සිටින ඔවුන් දෙදෙන වියරු වී සිටී. අඳුරු ලෝකයක එම පුද්ගලයා වියරු වී සිටී. තමා විසින්ම තමා සමගම එකම ක්රිැයාවක යෙදී සිටියි. හුදෙක්‌ දේශපාලනිකාර්ථ පමණක්‌ නොකියවෙන චිත්රුයෙන් ලිංගිකාර්ථමය අරුත්ද උපදවන්නට 'ඩාලි'ට හැකි විය. දෙවන ලෝක යුද්ධයෙන් හා ස්‌පාඤ්ඤ සිවිල් යුද්ධයෙන් ජීවය ලද 'ඩාලි', රේඛා, වර්ණ ඔස්‌සේ සිතුවම් කළේ තමන් අත්දුටු එකී යථාර්ථයයි. කාලය පිළිබඳ සම්මත අදහස්‌ බොඳව යන යුගයක තමන්ගෙන්ම ගලා එන රුධිරයෙන් සිතුවම්කරණයෙහි නියෑලෙන ඔහුගේ සහ ඇයගේ කාර්ය අස අපගේ හදවත සසල කරවන ‘ඩාලි‘, සුදු පැහැ සාමකාමී පරිසරයක වුව යුද්ධයෙහි බියකරු බව දැනවීමට තරම් සුදක්ෂුයකු විය. මෙලෙස, ගැඹුරු දේශපාලන සහ සමාජ ආස්‌ථාන මතු කරමින් සමාජ යථාර්ථය සංකේතානුසාරයෙන් පින්සලට ගත් 'ඩාලි' චිත්රිණය කළ විස්‌මිත නිර්මාණ සමුච්චය ප්රිශස්‌තය. සෞන්දර්යාත්මකය. රසවත්ය. සෞන්දර්ය පිළිබඳ රසවත් කියවීමක්‌ වෙනුවෙන් එකී දෘශ්යසමය සිහින සතු සුන්දරත්වය අපරිමිතය.

  උදේෂිණි කුමාරි දයාරත්න

මුල් පලකිරීම BOONDIONLINE
                           සිත්තර බූන්දි

«
Next
Newer Post
»
Previous
Older Post

No comments:

Leave a Reply

මාධ්‍ය නිදහස සහ ශ්‍රී ලංකාවේ කැලෑ නීතිය – සුනන්ද දේශප්‍රිය

කබ්රාල්-නැඟණිය ඇලෝසියස් රඟපෑ තහනමට ලක් වූ ජේම්ස් බොන්ඩ් 1 - උපුල් ජෝශප් ප්‍රනාන්දු

කබ්රාල්-නැඟණිය ඇලෝසියස් රඟපෑ තහනමට ලක් වූ ජේම්ස් බොන්ඩ් 1 - උපුල් ජෝශප් ප්‍රනාන්දු

ගෙදර මිදුල නොව මේ සුද්ද කරන්නේ මහා රක්‍ෂිතයකි (කැලෑ පාළුවා යන්නට සමාන වචනයක්‌ වේ නම් ඒ දේශපාලුවාය)

මාධ්‍යවේදී නිමලරාජන් ඝාතනය කර වසර 15යි. ඝාතකයින් තවමත් සුවසේ නිදැල්ලේ?

අන්තර්ජාලයෙන් සිහින ලෝකයට පිවිසෙන ලාංකික නිරුවත් ම්ලේච්ඡයෝ -- W3Lanka

ඉන්දියාවේ හිටපු ජනාධිපති ආචාර්ය අබ්දුල් කලාම් ලංකාවේදී කියු කතාව ...... දේශපාලනඥයින්ට හොඳ ආදර්ශයක්..